1
DE COLLEGA DIE LUID EN (TE) VAAK SPREEKT
De collega met heel luide stem, de collega die het niet kan laten om luid commentaar te geven op zijn of haar vorderingen, de de spraakzame persoon op de afdeling die nooit een gelegenheid voorbij laat gaan om een gesprek te beginnen. Vraag uw collega om zachter te spreken. Iedereen zal u er dankbaar voor zijn!
2
LEG BELTONEN AAN BANDEN
Van 's morgens tot 's avonds rinkelen de telefoons in de open ruimte. Het volume is soms zo hoog dat het onmogelijk is u te concentreren.
Geef het goede voorbeeld en neem de telefoon op bij het eerste belsignaal. Kies een korte melodie of een lichtje. Schakel de gesprekken door als u in vergadering bent en gebruik in plaats daarvan e-mail of instant messaging.
3AL DAT GEZOEM
In kantoortuinen weten de eersten die aankomen en de laatsten die vertrekken dat het aan- of uitzetten van computers, kopieermachines en printers veel lawaai maakt. Verplaats deze machines naar aangrenzende ruimtes en schuif de torens onder de bureaus.
4
AKOESTISCHE SCHEIDINGSWANDEN
Kunt u zich moeilijk concentreren als uw bureau dicht bij een gangpad staat? Sommige bedrijven gebruiken "afbakeningsmeubilair" om de paden te verleggen naar de randen van de open ruimte. Bespreek dit eens met de betrokken afdeling.
5
BUREAUS SLIM HERPOSITIONEREN
Hetzelfde vloeroppervlak, maar een betere ergonomie! Door de bureaus in de vier hoeken van een vierkante ruimte te plaatsen - zodat de werknemers met de ruggen tegen elkaar zitten - kan iedereen zich afzonderen.
6
"BABBEL" EN "STILTE" KAMERS
Het kantoor van morgen is nomadisch. Het winnende trio: een open ruimte voor uitwisselingen, een ruimte voor gesprekken (ontvangst van klanten, Skype-sessies, enz.) en een ruimte om in stilte te werken.
7EEN COLLECTIEVE AANPAK MET OPLOSSINGEN VOOR IEDEREEN
Waarom pakken we het geluidsprobleem niet samen aan? Er kunnen oplossingen worden voorgesteld aan de directie (installatie van akoestische scheidingswanden, absorberende oppervlakken, gebruik van geluidsmaskering, enzovoort). Er kan ook een gedragscode worden opgesteld die door alle afdelingen wordt aangenomen. Iedereen wint als het gaat om welzijn op het werk!